اشتراک گذاری

پیشگام در تابستان

گام‌به‌گام با گشت‌وگذار تابستانه‌ی بچه‌ها در پیشگام

سه‌ماه تعطیلی زمان خوبی است که هر چه  در یادگیری کاشته‌ای برداشت کنی یا دچار ملال زندگی روزمره شوی .تابستان خندان یعنی هم‌نشینی شادی و آموزش. چاره‌‌ی صبح‌رویش است برای از ملال در آمدن و فراموش نکردن. در مدرسه‌‌های دخترانه‌ی پیشگام چراغ اردوهای درون‌مدرسه‌ای و برون‌مدرسه‌ای روشن بود تا پیوند دوستی بچه‌ها و مدرسه پایدار بماند. اردوی درون‌مدرسه‌ای پیشگام یک با سفر به دهکده شروع شد. آیین این سفر کوچک  مثل گشت‌وگذار شهری آدم‌بزرگ‌ها بالغانه و پر از احساس مسئولیت بود. ناگت، کاهو، گوجه و خیارشور وعده‌ی غذایی ۱۰ دختری بود که در این اردو شرکت کرده بودند‌. خودشان شستند، خرد کردند و با کمک مربی آتش برپاکردند. آداب غذا خوردن مثل با نام خدا غذا را آغاز کردن، شستن دست‌ها، ریخت‌وپاش نکردن روی سفره ،خدمت رسانی به هم‌سفره‌ای‌ها و سپاسگزاری آخر غذا هم تمرین‌هایی بود که بچه‌ها با هم از پسش برآمدند. این اردوی دخترانه حدود یک ساعت‌ونیم الی دو ساعت طول کشید. در پایان کار چه‌ها در قالب نقاشی و گزارش‌نویسی برداشت‌های خودشان را به مربی‌هایشان ارائه کردند‌‌.

بچه‌ها در آخر بی‌آنکه کسی از آن‌ها بخواهد، ظرف‌هایشان را بشویند، ظرف‌ها را شستند و در جای مخصوص به خود گذاشتند. این اقدام بچه‌ها برای مربی‌ها بسیار خوشایند به نظر رسید. در پایان با بستنی از بچه‌ها پذیرایی شد. این اردو با گروه دیگری از پیشگام یک که پانزده نفر بودند، تکرار شد. اردوهای درون‌مدرسه‌ای پیشگام ۲ که شامل بچه‌های چهارم تا ششم می‌شوند، با همکاری بچه‌ها رنگ وبوی دیگری به خود گرفت. این اردو در آشپزخانه‌ی مدرسه‌ی راهنمایی برپا شد. به دو گروه از بچه‌ها مواد غذایی یکسان داده شد. مربی‌ها از بچه‌های گروه‌ها خواستند که غذایی که می‌پزند متفاوت از هم باشد. این اردو در ۲ روز انجام شد. در این برنامه نیز آداب غذا خوردن را با انجام نمایش تمرین کردند. مربی‌ها به بچه‌ها گفتند: فرض کنید که این‌جا رستوران است چه‌طور غذا می‌خورید؟ حتما از این به بعد که بچه‌ها بخواهند از بیرون غذایی تهیه و میل کنند، یادشان به این نمایش و نکات طنزش می‌رود.

در اردوی برون‌مدرسه‌ای بچه‌های پیشگام یک رفتند هیومن پارک و سفری را به اعضای داخلی بدن تجربه کردند. یک فیلم سه‌بعدی برای بچه‌ها به نمایش درآمد. در راه برگشت توی اتوبوس، پانتومیم، اسم فامیل، گل یا پوچ بازی کردند و بازی حدس کلمات برگزار شد‌. بابت سفر شناخت اعضای بدن هم گزارش‌‌هایشان را نوشتند. بچه‌های پیشگام دو، رفتند شهربازی دریاچه‌ی چیتگر و سرسره‌های بلند چند متری، رالی چرخ‌وفلک، غذا دادن به اردک‌ها و … را تجربه کردند.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *