اشتراک گذاری

فرآیند بازدید از منزل واحد مددکاری

با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس واحد مددکاری برای آشنایی بیشتر با خانواده ها و استحکام ارتباط و همچنین بررسی شرایط وضعیت خانواده‌ها اقدام به بازدید منزل و ارزیابی تمام دانش آموزان می‌کند.

بازدید از منزل یکی از مهم‌ترین ابزارهای مددکاران اجتماعی است زیرا اطلاعات جامع و موثقی در اختیار مددکار قرار می‌گیرد. اما جالب است بدانید بازدید منزل  به دو صورت کلی انجام می‌شود.

۱)بازدید از منزل: یعنی مراجعه فرد و دیدن شرایط زندگی آن‌ها

)۲بازدید در منزل: یعنی مراجعه مددکار و دیدن روابط افراد خانواده در محیط خانوادگی

شاید در نگاه اول بازدید منزل موضوع ساده ای به نظر برسد اما مددکار اجتماعی گاها در استفاده از این ابزار با مسائل متعددی مواجه می‌شود.

یکی از مشکلات اصلی ما در بازدید منزل موضوع امنیت است، به طور مثال در محله وجود افرادی با مشاغل خاص نظیر (خرده فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی و…) یا افرادی که با دیدن اشخاص ناشناس در محل آن‌ها را دورادور تعقیب کرده و در صورتی که احساس خطر کنند ممکن است به آن فرد (مددکار اجتماعی) آسیب برساند، یا گاها به دلیل شرایط جغرافیایی محله(باریک بودن کوچه ها)مددکار ناگزیر است پیاده برای بازدید برود و این خطرات متوجه او می‌شود ، یا در محله خانه هایی به اصطلاح با پلاک قرمز وجود دارد که مددکار پس از ورود به خانه متوجه خطری که ممکن است او را تهدید کند می‌شود و ….

با این حال بازدید منزل قشنگی‌های خاص خود را هم دارد به طور مثال در یکی از بازدیدها روی طاقچه خانه، کنار عکس‌هایی که از اعضای خانواده وجود داشت قاب عکس زیبایی از یکی از معلم‌های مدرسه در کنار دانش آموزانش نیز به چشم می‌خورد و این برای ما بسیار جذاب بود زیرا گاهی مددکار با دیدن قاب عکس می‌تواند به وجود اهمیت و صمیمیت در اعضای خانواده پی ببرد و این اتفاق به ما نشان داد که صبح رویش هم مانند یکی از اعضا در دل خانواده‌ها جا دارد.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *