اشتراک گذاری

دانستان الگوی نوین آموزشی

آموزش بهینه، باعث تحول عمیق در روند یادگیری دانش آموزان می شود که این موضوع از دغدغه های الگوی آموزشی مدرسه صبح رویش است. این‌که دانش آموز علت تحصیل خود و کاربرد یادگیری مباحث در زندگی را بداند مسئله مهمی است که سرآغاز شکل‌گیری دانستان در این مدرسه تلقی می شود. خوشبختانه در فاز اول این پروژه توانستیم تمامی مدارس صبح رویش در منطقه 12 هرندی را تحت پوشش این روش آموزشی نوین قرار دهیم. اسفند ماه سال 98 با اعلام شیوع بیماری کرونا تحصیل مجازی در تمامی واحد های آموزشی کشور کلید خورد. آموزش با این شیوه نمی‌توانست آنطور که باید نیاز دانش آموزان به یادگیری را پوشش دهد. همچنین عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان به فضای مجازی مسئله ی مهم دیگری در این زمینه بود که هنوز هم با گذشت یک سال کاملا برطرف نشده است. به همین منظور کارگروهی در مدرسه صبح رویش تشکیل و در آن طرح دانستان مورد بررسی قرار گرفت که از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ وارد مرحله اجرایی شده است.
ایده دانستان قبل از کرونا شکل گرفت تا با این روش یادگیری را به عینی‌سازی وصل کنیم و دانش آموز به درک اینکه یادگیری آنان چه کاربرد و استفاده ای در زندگی دارد برسد. همه‌گیری کرونا سبب شد تا در این شرایط بحرانی با تمرکز بیشتر به این موضوع پرداخته و به سرعت هرچه تمام تر وارد مرحله اجرایی شویم.

تعریف دانستان:

طرح آموزشی دانستان توسط متخصصین مربوطه در مدرسه صبح رویش تدوین شده است . تفکر نگرش، دانش و مهارت متخصصین ما را به سوی فرایند دانا باش، بینا باش و کارا باش سوق داد و این مسیر در دانستان نمود پیدا کرد. بدیهی است اگرکودکان به نحوی آموزش ببینند که در آینده از دانش خود برای بهبود زندگی بهره مند شوند، نقطه اوج یادگیری در آنان رقم خواهد خورد. دانش آموزان قبل ورود به دانستان و بعد از آموزش نکات بهداشتی وارد پنجره گفتگو شده و از پروژه های موجود به انتخاب خود یک مورد را بر می‌گزینند.

این پروژه ها از مفاهیم کتب درسی آنان استخراج شده است. هدف از حضور کودکان در دانا باش، ارتقا دانش فردی آنان است. دانستان، تبلستون و حلستون غرفه های موجود در دانا باش است که دانش آموز با گذراندن هر غرفه به غرفه ی بعدی راه می یابد . پس از گذراندن غرفه های دانا باش دانش آموزان وارد مرحله بیناباش می شوند. که در این مرحله فعالیت ها با هدف یادگیری، همکاری و همدلی با دیگران، شکل گروهی به خود می‌گیرد. با توجه به این که این مدرسه پذیرای کودکان کار است. با فاصله گرفتن آنان از آموزش حضوری بررسی های روانشناسی و مددکاری دانش آموزان امری مهم برشمرده شد.
به همین دلیل آماده سازی آنان برای ورود به کارا باش و نیز کار بر روی نگرش کودکان دو هدف مهم مرحله بینا باش است. کارا باش مرحله ‌ی کاربردی دانستان است. در کارا باش که مرحله آخر است دانش آموز از علم خود به صورت کاربردی استفاده می‌کند. گروه های متخصص تحت عناوین حامی یار، آموزش یار، بانی یار، روان یار، توان یار، رهیار و پژوهش یار طرح دانستان را اجرا می‌کنند. باید بدانیم آموزش در کشورهای توسعه یافته‌ی جهان از قید مکان رها شده و به سمت فضای یادگیری می رود به همین علت پژوهشگران مجموع صبح رویش در حال بررسی میدانی این روند آموزشی هستندکه اگر طرح نوین دانستان از آزمایشات خود سر بلند بیرون آید در آینده وارد قالب اصلی الگو آموزشی صبح رویش خواهد شد.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *