اشتراک گذاری

گزارش فعالیت واحد مرکز رشد-بوت کمپ

مرکز رشد، نگاهی متفاوت به فرآیند رشدی کارآموزان دارد و به جنبه‌هایی از شرایط یک کارآموز توجه می‌کند که شاید در سایر مدارس و محیط‌های آموزشی، بستر چنین توجهی فراهم نباشد. مرکز رشد در نگاه و ارزیابی‌ها علاوه بر کارآموز، به خانواده و شرکت‌ها و مراکز درحال‌تعامل نیز نگاه می‌کند. مجموعه این رویکردها با هدف توانمندسازی کارآموزان طراحی شده است. اکثر کارآموزانی که وارد مرکز رشد می‌شود، گزارش مددکاری دارند. بعد از مطالعه گزارش، با آن‌ها مصاحبه‌ای انجام می‌شود. بعد از مصاحبه اولیة کارشناسان مرکز رشد، کارآموز، براساس شرایط زندگی، سطح توانمندی و مهم‌ترین نیازش، تعیین وضعیت می‌شود. مرکز رشد، در پاییزی که گذشت، با کارآموزان جدیدِ معرفی‌شده از طرف مدرسه و جوانکده، مصاحبه اولیه انجام داد. با توجه به مأموریت مرکز رشد، فرآیند مصاحبه اولیه با شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که برای همکاری اظهار تمایل کرده بودند، برای تشکیل «شناسنامه شرکت» و تکمیل «شناسنامه شغلی کارآموزان» هم ادامه داده شد.کارآموزان در جوانکده، مهارت‌های سخت را فرا می‌گیرند و در رشته‌های مورد علاقه‌شان حرفه‌ای می‌شوند. اما مرکز رشد، قدمی فراتر برمی‌دارد. در خیلی از مواقع تیم مرکز رشد، در مصاحبه‌ها تشخیص می‌دهند که نیاز فرد، کار است. مهارت هم ممکن است داشته باشد. اما توانایی معرفی درست خود برای جذب به محیط کار را ندارد. یا مهارت‌های ارتباطی، برای ماندن طولانی در محیط‌های کاری را بلد نیست. گاهی هم نیاز اصلی، فراگیری مهارت‌های سخت تشخیص داده می‌شود.

دو حوزه تمرکز و تاکید مرکز رشد، ارتقای هم‌زمان مهارت‌های نرم (حل مسئله، مدیریت ارتباط، خلاقیت و…) و مهارت‌های سخت (مهارت‌هایی مثل مکانیکی، کامپیوتر و…) کارآموزان است. طبق اعلام یونسکو، ۷۵درصد از موفقیت‌های شغلی افراد، براساس مهارت‌های نرم آن‌ها است و فقط ۲۵درصد به مهارت‌های سختی که نیازمند آن شغل است، وابستگی دارد. هدف از این دسته‌بندی، بررسی نیاز به آموزش در دو گروه مهارت‌های نرم و سخت و همچنین بستر ورود به محیط کار در کارآموزان است. براساس همین اهمیت، مدت‌ها بود که مرکز رشد، نیاز به انجام دوره‌های آموزشی در حوزه توسعه فردی و ارتقای مهارت‌های نرم را برای کارآموزانش احساس می‌کرد.

بوت‌کمپ توسعه فردی

این پاییز، مرکز رشد مقدمات برگزاری بوت‌کمپی (دوره فشرده) چهار روزه را فراهم کرد. براساس نیازسنجی‌هایی که قبلا انجام شده بود، این کارگاه‌ها با رویکرد توسعه فردی و خودشناسی، مدیریت زمان و هدف‌گذاری؛ برای ارتقای مهارت‌های نرم کارآموزان تعریف شد.

بعد از تعیین سرفصل‌های آموزشی بوت‌کمپ و مهیا کردن شرایط انجام آن، مرکز رشد به مراکز صبح‌رویش اعلام کرد تا کارآموزانی که فکر می‌کنند این دوره برایشان رشددهنده است را به آن‌ها معرفی کنند. ظرفیت مرکز رشد برای حفظ کیفیت مطلوب، ۳۰ نفر است و لازم بود برای انتخاب این ۳۰ نفر، با تک‌تک افراد مصاحبه شود. جامعه هدف، دختران ۱۶ تا ۲۱ سال بودند. لیست افراد پیشنهادی از همه واحدها گرفته شد که به تعدادی حدود ۱۱۰رسید. براساس اطلاعات مکتوب مددکاری، ۳۰ نفر که پایه تحصیلی پایینی داشتند یا دچار اختلال‌هایی بودند، حذف و تعداد به ۸۰ رسید.اولین گام، بررسی کیفی سطح توانمندی این ۸۰ دانش‌آموز، انتخاب ۳۰ نفر از بین آن‌ها و تعیین نیازهای اولویت‌دار این ۳۰ نفر بود.مصاحبه با این ۸۰ نفر شروع شد. تیم مصاحبه‌کننده‌، چهار نفر بودند و بچه‌ها در گروه‌های چهار یا پنج نفره برای مصاحبه می‌آمدند.

در ابتدا به دانش‌آموزانی توضیحات اولیه داده شد و در مرحله بعد، یک نفر از اعضای تیم مصاحبه‌کننده، خود و دیگر متخصصان را معرفی کرد و بعد از آن، نوبت به معرفی بچه‌ها رسید و بعد از آن، شروعِ سوالات.

تیم مرکز رشد، جنس سوالات را براساس نیاز دوره طراحی کرده بودند. اینکه تصور بچه‌ها از «رشد»، «موفقیت» و «تغییر» چیست؟ چه نگاهی به این موضوعات دارند؟ کارآموزان درباره سه ویژگی خودشان که دوست دارند و سه ویژگی که دوست ندارند، صحبت کردند.

نوع نگاهی که بچه‌ها در این مصاحبه‌ها نشان دادند، تجربه بی‌نظیری را رقم زد. مرکز رشدی‌ها به بچه‌ها گفته بودند که ما ظرفیت محدودی برای این دوره داریم و فقط می‌توانیم پذیرای ۳۰ نفر از شما باشیم، یک چیزی بگویید که ما را متقاعد کند شما را برای شرکت در این بوت‌کمپ انتخاب کنیم.

یکی از دخترها گفت: «من همه زندگی رو پول می‌بینیم! این دوره شاید کاری کنه که چیزهای ارزشمند دیگه‌ای توی زندگی به چشمم بیاد!».

یکی دیگر از دخترها که فروشندگی می‌کند، گفت: «من توی زندگیم هیچ روحیه و انگیزه‌ای ندارم و کاملا بی‌هدف و بی‌برنامه‌ریزی دارم کار می‌کنم. هیچ لحظه بعدی رو برای خودم متصور نیستم. امیدم اینه که این دوره بتونه، یه روح و مسیر جدیدی برای من باز کنه».

از این جمع، بچه‌هایی هم بودند که از تک‌تک لحظه‌هایشان لذت می‌بردند و روحیه خوبی داشتند. یکی از سوال‌ها این بود که «از چه چیزی لذت می‌بری؟». یکی از بچه‌ها جواب داده بود: «وقتی یه آهنگ رو با صدای بلند گوش می‌دم، بیشترین لذتِ دنیا رو می‌برم». آن‌ها که در جلسه بودند، می‌گفتند وقتی این را می‌گفت، چشم‌هایش از خوشحالی برق می‌زد.

پاسخ‌های بچه‌ها به‌قدری ناب و متفاوت بود که تیم مرکز رشد را شگفت‌زده کرد. تحلیل جزءبه‌جزء و فردبه‌فرد آنچه از این مصاحبه‌ها به‌دست آمده، شاید بیشتر از یک‌سال از مرکز رشد زمان بگیرد، اما در کل متوجه شدند که می‌توان بچه‌ها را به سه گروه متفاوت تقسیم کرد: «بچه‌هایی که اختلال‌ها یا مشکلات مشهود کلامی یا رفتاری دارند؛ مسائلی مثل افسردگی، اضطراب، پرخاش و مشکلات ارتباطی. بچه‌هایی که می‌دانند چه می‌خواهند و بچه‌هایی که نمی‌دانند چه می‌خواهند.»

بر همین اساس، سرفصل‌های بوت‌کمپ، تکمیل و به‌روز شد. این بوت‌کمپ، در تاریخ ۱۶ تا ۱۹بهمن‌ماه برگزار شد.

امتیاز شما به این مطلب

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *