اشتراک گذاری

خیریه‌های ایرانی فعال در حوزه آموزش

امروزه موسسات خیریه بسیاری مشغول به فعالیت هستند. زمینه فعالیت این موسسات شامل اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و …می‌باشد که در این مقاله، به بررسی خیریه‌های فعال در حیطه آموزش و یادگیری می‌پردازیم:

موسسه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان

فعالیت‌های این موسسه خیریه شامل شناسایی و تشکیل پرونده ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان بی‌سرپرست و بدسرپرست، تامین هزینه‌های مربوط به تحصیل مددجویان، توزیع سبد ارزاق، واریز شهریه ویژه محصلین و دانشجویان، تهیه کتب و جزوات آموزشی، کمک به اشتغال مادران، برگزاری تورهای تفریحی و آموزشی ویژه مددجویان، تهیه البسه و لوازم التحریر، ارتقاء و تهیه لوازم منزل، تامین بخشی از هزینه های مربوط به مسکن و اموری از این دست می‌باشد.

بنیاد رشد

از فعالیت‌های اصلی خیریه رشد انجام پروژه‌های مدرسه‌سازی و همچنین کمپین‌های کمک‌رسانی برای کودکان و خانواده‌های نیازمند در مناطق محروم است. خیریه رشد در تلاش است تا با اجرای طرح بورسیه تحصیلی، حق تحصیل برابر را برای دانش‌آموزان بی‌سرپرست نیازمند در مناطق محروم، فراهم سازد. بنیاد رشد از سال ۱۳۶۵ فعالیت‌های خود را با هدف یاری رساندن به خانواده‌های نیازمند در مناطق محروم بر پایه مشارکت و همراهی خیرین آغاز کرده است. این فعالیت‌ها در زمینه‌های مدرسه سازی،  بورسیه تحصیلی، اکرام ایتام و اشتغال‌زایی در حال اجرا می‌باشد و تاکنون ۴۰ مدرسه ساخته و ۶۴۷ دانش‌آموز را تحت حمایت خود قرار داده و ۳۴ سفر داوطلبانه داشته و ۵۷۵۰۰۰ جلد کتاب اهدا کرده است.

موسسه خیریه مهرگان

موسسه خیریه مهرگان در فروردین سال ۱۳۸۸ با همت جمعی از افراد مشتاق و علاقه‌مند به مسائل اجتماعی تشکیل و پس از چند سال استمرار در سال ۱۳۹۳ با نام رسمی نیک بنیادان مهرگان از وزارت کشور مجوز فعالیت گرفت. در آغاز با تشکیل جلسات متعدد در اتاق فکر موسسه، اهداف، برنامه کاری و چشم انداز موسسه مشخص گردید و با اتفاق نظر هیات موسس درخصوص مشکلات زیرساختی و بنیادین جامعه، آموزش و پرورش کودکان و توجه به رشد و تعالی آن ها به عنوان اصلی ترین هدف مورد توجه قرار گرفت و حمایت از کودکان در حال تحصیل به عنوان شعار موسسه انتخاب گردید. مهرگان تا کنون بیش از ۱۰۰۰ خانواده را شناسایی و تحت پوشش خود قرار داده و امید دارد تا با حمایت های مادی و معنوی هم‌میهنان، مشکلات آن‌ها را کاهش و امید را در دل آنان زنده نگه دارد.

بنیاد خیریه موج مهربانی

ماموریت اصلی بنیاد خیریه موج مهربانی مشارکت در احداث فضاهای آموزشی و فرهنگی (مدرسه و کتابخانه) و حمايت مادی، معنوی و فرهنگی از دانش‌آموزان مستعد و نیازمند در مناطق محروم كشور است.

مهرگيتی

مهرگيتی مؤسسه‌ای غير دولتی و نيكوكارانه، متشكل از واحدهای مختلف با هدف بنيادين تلاش برای ساختن ايرانی عاری از تبعیض و فقر فرهنگی است. مأموريت ما مشاركت در احداث فضاهای آموزشی و فرهنگی -به‌خصوص مدرسه- در مناطق محروم و نيازمند و همچنین حمايت مادی، معنوی و فرهنگی از دانش‌آموزان مستعد و محروم در مناطق مختلف كشور است. مهرگیتی به این می‌اندیشد که تمامی دانش‌آموزان، باید در فضایی استاندارد و ایمن درس بخوانند تا از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی رشد کنند. هیچ دانش‌‌آموزی نباید به واسطه فقر مالی از تحصیل باز بماند. مهرگیتی تلاش می‌کند تا تمامی دانش‌آموزان مناطق کمتربرخوردار کشور از فضا، امکانات، تجهیزات و آموزش‌های با کیفیت بهره‌مند گردند. در مهر گیتی تاکنون ۵۴۰ ساخت مدرسه، ۴۵۰۰ حمایت تحصیلی، ۳۵۰۰۰۰ جلد اهدای کتاب، ۳۱۰۰ ارسال رایانه صورت گرفته است.

به مهربانی

 به مهربانی سامانه آنلاین معرفی و حمایت از تحصیل کودکان مستعد فاقد سرپرست موثر است. تاکنون ۷۹۴۰ دانش‌آموز را بورسیه کرده است و دارای۴۸۰ مددکار و ۲۸۳۶ حامی می‌باشد.

انجمن حمایت از کودکان کار

انجمن حمایت از کودکان کار از سال ۱۳۸۱ تاکنون به فعالیت پرداخته است. این انجمن همواره طی این سال‌ها از کودکان‌کار، کودکان آسیب‌‌دیده و در معرض آسیب در مناطق پر آسیب، حمایت خود را در قالب فعالیت‌های حمایتی و آموزشی به انجام رسانیده است. به رسمیت شناختن هویت انسانی کودکان و خدمات رسانی بدون تبعیض اساس کار انجمن حمایت از کودکان کار است.

مدرسه کودکان‌کار صبح‌رویش

مؤسسه نسیم‌صبح‌رویش، از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. صبح‌رویش مسئولیت اجتماعی خود را در ایجاد فرصت برابر آموزشی برای کودکان‌کار و در معرض آسیب‌های اجتماعی دیده‌ است. این مؤسسه کار خود را با مطالعات و تحقیقات اولیه در خصوص معضلات کودکان‌کار و در معرض آسیب‌های اجتماعی آغاز نمود و پس از بررسی‌های لازم، آماده سازی پیش نیازهای اولیه و اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی‌ربط مانند وزارت آموزش و پرورش، اولین مدرسه تخصصی کودکان‌کار را راه اندازی کرد تا این کودکان در مقابل معضلاتی چون کارِکودک، اعتیاد و بزهکاری به روشی مؤثر آموزش داده شوند و از بازتولید این معضلات جلوگیری به عمل آورد. در حال حاضر مجتمع صبح‌رویش سازمانی مردم نهاد (سمن) و پیشرو در مقوله کودکان‌کار شناخته می‌شود که توانسته اقدامات تخصصی و مؤثر اجتماعی، فرهنگی و آموزشی را در راستای اهداف خود اجرا نماید. در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱صبح‌رویش حدود ۱۰۰۰ نفر از کودکان جامعه هدف را در هشت مرکز آموزشی و مهارتی خود تحت پوشش قرار داده است.

خیریه بنیاد دانش و واحد آموزش

موسسه خیریه همیاران توسعه دانش تحت برند بنیاد دانش توسط جمعی از خیرین نیکوکار و اساتید دانشگاهی در زمینه حمایت و هدایت تحصیلی و همچنین توانمندسازی دانش آموزان محروم و بی بضاعت اما با استعداد، در سال ۱۳۹۳ به ثبت رسید. موسسه بنیاد دانش با اخذ مجوز رسمی از وزارت کشور به شماره ۲۹۲۵۰ به‌عنوان یک موسسه خیریه ملی فعالیت می‌کند. بنیاد دانش از طریق روش‌های نوین و مداخله موثر در امور آموزشی و تربیتی، زمینه رشد بورسیه‌ها را در مقاطع مختلف فراهم می‌سازد. ایجاد زمینه‌های مناسب رشد در توسعه فردی، خانوادگی و اجتماعی با هدف دستیابی به مدارج عالی علمی یا حرفه‌ای، ماموریت اصلی بنیاد است که منجر به خوداتکایی بورسیه‌ها در زندگی اجتماعی می‌شود.



منبع 

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *